BMW en autoverhuurmaatschappij Sixt starten met DriveNow een programma voor het flexibel en simpel gebruik van premium modellen en service.

Sixt en BMW Group zijn van plan hun krachten te bundelen in de DriveNow joint-venture, waarin beide ondernemingen een aandeel zullen hebben van vijftig procent. BMW levert de auto’s en de technologie in de auto’s, terwijl Sixt de services, know-how van autoverhuur, it-systemen en het opzetten van een klantenregistratienetwerk op zich zal nemen. BMW gaat DriveNow aanbieden onder het onlangs opgerichte submerk BMW i, dat staat voor innovatieve mobiliteit en diensten, die de positie van BMW als duurzame en toekomstgericht merk moet versterken.

Ian Robertson, marketingbaas van BMW, zei bij de perspresentatie vandaag: “Als een aanbieder van mobiliteit, is de BMW Groep niet alleen maar een automobielfabrikant. Er is een groeiende vraag naar producten op het gebied van flexibele mobiliteit in stedelijke gebieden. DriveNow biedt premium modellen voor car sharing en richt zich op dit gat in de markt. Het is onze bedoeling een winstgevende nieuw zakelijk project in te voeren en tegelijkertijd potentiële nieuwe klanten met onze merken bekend te maken.” Sixt startte in 2008 in Berlijn de Sixti Car Club voor carsharing en gaat nu met BMW een stap verder, zo zei Detlev Pätsch van Sixt. In de opstartfase zullen verschillende BMW 1 serie- en Mini-modellen worden ingezet. Ze zullen herkenbaar zijn aan het DriveNow logo.

De auto’s zullen naar believen van de klant langs de weg kunnen worden ‘opgepikt’ en achtergelaten. Met ingang van volgende maand zal in München en later ook in Berlijn het nieuwe mobiliteitsconcept worden aangeboden. De toegang tot de auto’s kan worden verkregen met behulp van een chip op het rijbewijs en ze kunnen worden gestart met een startknop. Nadat een aanmelding is verricht, hoeft de klant zich slechts één maal te registreren bij een Sixt verhuurlocatie om het rijbewijs te laten controleren en de chip op het rijbewijs aan te laten brengen. Die registratie kan ook gebeuren bij Sixt-locaties binnen een aantal BMW- of Mini-dealerbedrijven.

Ook jonge automobilisten (18-21 jaar) kunnen actieve DriveNow-leden worden als ze met succes een rijveiligheidstraining hebben gevolgd. De BMW Groep biedt dergelijke trainingen aan.

Gebruikers betalen een eenmalige bedrag van 29 euro. Voor het gebruik van een auto moet 29 cent (inclusief BTW) per minuut worden betaald. Dit bedrag is inclusief alle kosten, zoals parkeergeld en brandstof. Voor de Mini Cooper is er een maximum uurbedrag van 14,90 euro. Als de klant niet rijdt, maar de auto wil houden, kost hij 10 cent per minuut. Voor de eerste duizend leden heeft DriveNow een speciale actie. De registratie is verlaagd tot 19 eur en men ontvangt verder 90 minuten gratis rijden. Behalve vrij parkeren in openbare gebieden in het centrum van München, zal DriveNow ook plaatsen vrijmaken in parkeergarages.

Bron: Automobiel Management


Vond je dit leuk? Je kan het delen...

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest