Begin van deze week kon u al lezen dat BMW een tease in petto had. Het ging om de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé, maar die zijn nu beide officieel onthuld. Het was niet noodzakelijk om de M4 Concept Coupé te presenteren, want de productieversie van de M4 Coupé is nauwelijks gewijzigd.

De naam

Het zal wel even wennen zijn voor de liefhebber. De naam M3 verdwijnt voor de coupéversie, want deze versie gaat nu door het leven als M4. Hoewel de naam is gewijzigd, is het recept nog steeds hetzelfde. Veel vermogen, in combinatie met een dik en uitzonderlijk uiterlijk. Zowel de M3 als M4 hebben uitgeklopte wielkasten, een power dome op de motorkap, vier dikke uitlaatstukken en een dak van carbon fibre reinforced plastic.

BMW M4 met carbon fibre reinforced plastic dak

BMW M4 met carbon fibre reinforced plastic dak

Snelle sprinters

Beide auto’s zijn voorzien van een 431 PK sterke motor en dit zorgt voor snelle sprinters.
Voor beide modellen geldt een 0-100-sprint van 4,3 seconden in combinatie met de standaard handgeschakelde zesbak, de automaat snoept hier 0,2 seconde van af, mede omdat deze transmissie is voorzien van launch control. Deze cijfers zijn bijna gelijk aan die van de Mercedes-Benz C63 AMG Edition Coupe en Sedan; concurrenten voor de twee M’s. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h, maar wie het optionele M Driver’s Package erbij besteld, haalt 280 km/h. De automaat kent overigens nog een Smokey Burnout-functie dat de bestuurder de mogelijkheid geeft om wielspin te veroorzaken tijdens lage snelheden.

BMW M3 Sedan en M4 Coupé

BMW M3 Sedan en M4 Coupé

Comfort, Sport of Sport+?

Meerdere modellen van BMW zijn voorzien van elektrische stuurbekrachtiging en deze kent drie standen, te weten Comfort, Sport en Sport+. Met één druk op de knop kan de bestuurder de standen van de dempers aanpassen. Als u Sport+ kiest staat alles in de sportiefste afstelling. Het tweetal rijdt standaard op 18 inch wielen, maar voor diegene die 19 inch lichtmetalen wielen wil hebben, moet deze tegen meerprijs bestellen. BMW past elektronisch gestuurde kleppen toe in de uitlaten voor net wat meer sound, zodat het sportieve karakter meer naar voren komt. Het interieur is voorzien van een speciaal M-stuurwiel, carbon componenten op het dashboard en uiteraard sportstoelen. Een leuk extraatje is een Head-Up Display met enkele M-standen, waaronder het weergeven van de toerenteller en een schakelindicator.

Interieur

Interieur

De productie

BMW produceert de M3 Sedan en M4 Coupé op twee verschillende locaties in Duitsland. De M4 coupé rolt in de BMW-fabriek in München van de band, terwijl de M3 Sedan in Regensburg wordt gebouwd. Medio 2014 komen beide modellen op de Nederlandse markt. De Nederlandse prijzen worden later door BMW bekend gemaakt.

M3 en M4

M4 en M3

Author G+